• Alle producten zijn toegevoegd aan uw winkelmandje.

Ons verhaal

Onze visie

We love coffee,
We love tea,
We love people!

Zet een glimlach op ieders gezicht met hoogwaardige producten in een warme, gastvrije omgeving!

 

Wie zijn wij?

Cuperus werd opgericht in 1823 in Friesland, Nederland. Het bedrijf was aanvankelijk gespecialiseerd in thee. Later kwam daar ook koffie bij. Iets meer dan een eeuw later, in 1931, ging het bedrijf het wat zuidelijker zoeken. Hun zoektocht deed hen uitkomen in Antwerpen. Ze openden een winkel, mét tearoom, in de allereerste wolkenkrabber van Europa, de Boerentoren, pal in Antwerpen. Na wat herstructurering startte Cuperus ook zélf met het branden van koffie. Het resultaat daarvan was vernieuwend: in 1965 openden ze de allereerste koffiebar van Antwerpen. De tand des tijds spaarde ook Cuperus niet. Wat ooit zó prestigieus was, verwaterde helaas. Zelfs locatieveranderingen en overnames konden het bedrijf geen weerstand bieden tegen de veranderende maatschappij.

In 2013 nam Glenn, samen met Ellen, de zaak over om er nieuw leven in te blazen. Om de rijke geschiedenis van het bedrijf eer aan te doen, gingen ze op zoek naar een nieuw pand. Ze stootten op een prachtig pand in dezelfde straat als waar Cuperus ooit de allereerste koffiebar van Antwerpen opende. De bar verhuisde van de Schoenmarkt naar de Sint-Katelijnevest. Daar huisvestte niet alleen de nieuweCuperus-bar, maar ook een zeer uitgebreide winkel met het volledige assortiment. Iedereen die verzot was op onze koffie en thee had de mogelijkheid om een beetje Cuperus mee naar huis te nemen. Voor gepast advies over koffie, thee en alle toebehoren was de Sint-Katelijnevest de ideale plek. 4 jaar later opende een tweede vestiging in het midden van de studentenbuurt. Cuperus Horsey op de Paardenmarkt werd al snel razendpopulair. Voor velen is het een plek waar ze tot rust kunnen komen, een boek kunnen lezen, kunnen bijkletsen met vrienden of om wat werk te verzetten.

In 2021 stootte Cuperus op een nieuwe uitdaging. Bar Stark, waaraan het bedrijf koffie leverde, stond over te nemen. Op een steenworp van waar het zwarte goud gebrand wordt leek dit de meest logische volgende stap in het succesverhaal. Cuperus Stark, in de schaduw van het Sterckshof, groeide uit tot een plek waar jong en oud samenkomen. Met een gigantische tuin is het oase van rust waar je kan genieten van heerlijke koffie, thee, gebak.

Ook Cuperus merkte de genadeloze impact van de coronacrisis. Na die periode werd het duidelijk dat de koopervaring van de consument een verandering doormaakte. Een fysieke winkel paste helaas niet meer in dat verhaal. Bovendien voelde het hele team ook aan dat het verwachtingspatroon van een koffiebar geëvolueerd was. Beetje bij beetje werd het duidelijk dat het pand op de Sint-Katelijnevest, met haar drie verdiepingen, als icoon, haar tijd had voorbijgestreefd. Na tien mooie jaren, werden op 18 november 2023 de laatste cappuccino’s geserveerd en gingen de deuren er voor altijd op slot.

Voor Cuperus werd het de ideale kans meer te focussen – bijgevolg extra nadruk te leggen – op wat het bedrijf echt belangrijk vindt: haar missie & visie.

 

Onze missie

DIRECT TRADE

Onze koffiebranderij wil zichzelf vooral menselijk opstellen. Niet alleen naar de consument toe, maar ook naar alle partners. Een uitgebreide, onderbouwde kennis van alle stappen binnen het proces is daarbij key. Vanuit die filosofie heeft Cuperus jarenlang gezwoegd om een mooi portfolio aan direct tradepartners op te bouwen.

Cuperus streeft vooruit in de productie van een hoogwaardig koffie-en theeaanbod voor een breed publiek. Binnen dat proces spant duurzaamheid de kroon, niet alleen op socio-economisch, maar ook op ecologisch vlak. Hierbij dragen we steeds respect uit naar alle partners binnen de koffieketen, van boer tot tas.

Direct trade bestaat voor ons uit verschillende pijlers. Enerzijds willen we een nauwe relatie met onze klant. Anderzijds willen wij, als klant, ook een nauwe relatie met de boer. Door regelmatig een bezoek te brengen aan de plantages hebben we een duurzame samenwerking ontwikkeld die resulteert in expertise over elke stap van het proces. Zo leren we overigens niet alleen ons product door en door kennen, maar ook de mensen erachter. Zonder hen stonden wij immers niet waar wij nu staan. Samen met hen schetsen we de toekomstplannen.

“Eerlijkheid duurt het langst.” Die leuze weergalmt bij elke tussenstap. De eerlijke prijzen die wij betalen aan onze boeren zorgen ervoor dat wij, op lange termijn, duurzame relaties kunnen uitrollen. Met die eerlijke verloning bouwen wij mee aan betere werk- en leefomstandigheden. In ruil daarvoor zijn wij van kwaliteit verzekerd.

Bij Cuperus geloven we in een steentje bijdragen om een verschil te maken. Onze koffiebranderij weigert aan koffietoerisme te doen. Bij Cuperus gaan we niet met een koffieverkoper naar origine om het reilen en zeilen vanop afstand te bekijken. Bij Cuperus gaan we volledig op eigen houtje naar origine als aankoper.

Enkel en alleen vanuit die denkreden zijn wij er 100% van overtuigd dat we bij elke stap weten wat er gebeurt. Hoe wordt de koffiebes verwerkt tot groene koffie? Hoeveel betalen we voor de groene koffie? Hoeveel houdt de boer over aan dat bedrag? Hoe branden we die koffie? Hoe verpakken we die koffie? Hoe verkopen we die koffie? Hoe bereiden onze barista’s de koffie?

Bij Cuperus hebben we op alle vragen (!) een antwoord. Niet alleen omdat we zelf expertise hebben over het product, maar ook omdat we elke boer met een simpele toetsencombinatie aan de andere kant van de lijn hebben.  Die eerlijkheid, kennis en transparantie maken dat onze koffie 100% ethisch is. Dat was, is en zal altijd ons uithangbord zijn.

 

DUURZAAMHEID

Door de jaren heen merkten we dat direct trade alleen niet genoeg was. De koffiesector kent namelijk haar gebreken. Zo liet Cuperus in het academiejaar van ’20-’21 ook een duurzaamheidsonderzoek doen. Wat al duidelijk was werd bevestigt. Op ecologisch vlak is duurzaamheid een unicum binnen de koffiesector. De aard van de oorzaak ligt vaak in het wanbetalen van koffieboeren, die op hun beurt simpelweg geen tijd of budget hebben om in het ecologische aspect van de koffieteelt te investeren.

Daarom kennen wij een extra belang toe naar koffieboeren, die binnen ons direct tradeverband, wél tijd en budget kunnen vrijmaken om duurzaamheid hoger op de ladder te plaatsen. Zelf stellen we daarvoor een aantal pijlers op, die we baseren op de triple P bottomline.

People – We dragen zorg voor de werknemers binnen de organisatie, maar ook buiten de organisatie. Respect voor mensenrechten en arbeidsomstandigheden staan centraal.

Hierop baseren wij: Sociale Duurzaamheid

Onze pijler voor sociale duurzaamheid ligt in het verlengde van people. De boer/boerderij in kwestie doet iets extra om de werkomstandigheden beter te maken en het respect voor mensenrechten extra te bewaren.

Planet – We hebben een proactieve instelling met betrekking tot de natuurlijke leefomgeving en dragen bij aan het oplossen van milieuproblemen waarop wij zelf een invloed hebben. Hierin is transparantie troef.

Hierop baseren wij: Ecologische Duurzaamheid

Gebaseerd op planet is ecologische duurzaamheid de pijler waar Cuperus, als bedrijf, de meeste uitdagingen ziet. Respect voor Moede Aarde blijft een prangend vraagstuk. Daarom werken we nu al zoveel mogelijk samen met boeren die dezelfde liefde koesteren voor dit thema.

Profit – We creëren economische waarde door goederen te produceren en diensten aan te bieden. De groei van onze eigen kapitaalkracht draagt bij aan de andere twee P’s binnen de driehoek.

Hierop baseren wij: Economische Duurzaamheid

De pijler voor economische duurzaamheid berust grotendeels op wat profit verklaart. Cuperus vertaalt de groei aan kapitaalkrachtigheid naar een mooiere verloning voor de boeren en naar steun voor projecten ter plaatse die het algemeen welzijn bevorderen.